مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

International Contracts Management Studies
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

حکمرانی خوب در صنعت نفت

شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۴۱ ب.ظ

لزوم توجه به بهره­برداری بهینه از منابع نفت و گاز و به عبارت صحیح­تر، صیانت از مخازن و میادین هیدروکربوری یکی از مهم­ترین مسائلی است که در حوزه مدیریت این منابع مطرح است. تئوری­های گوناگونی در این زمینه مطرح شده است. برخی از این تئوری­ها به صورت خاص به مفاهیم اقتصادی آن توجه داشته­اند ولی در طی سال­های اخیر مفهومی به نام «حکمرانی خوب[1]» مطرح شده است که بسیاری از صاحب­نظران، آن را به عنوان یکی از تئوری­های مهمی به حساب می­آورند که می­تواند در تولید صیانتی از حوزه­های نفت و گاز بسیار موثر باشد. بررسی مفاهیم مربوط به حکمرانی خوب می­تواند به عنوان مقدمه­ای برای شکل­گیری چنین تئوری­ای در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران باشد.

حکمرانی خوب دارای مولفه­هایی نظیر مشارکتی­بودن، اجماع­محوری، پاسخگویی، شفافیت، مسئولیت­پذیری، کارایی و اثربخشی، جامعیت و عدم تبعیض میان شهروندان و نهایتا حاکمیت قانون است. این مفاهیم تضمین­کننده حداقل فساد و حداکثر احترام به اقشار آسیب­پذیر در مراحل مختلف تصمیم­گیری بوده و خود را در قبال نیازهای کنونی و آینده جامعه و حتی نسل­های آتی مسئول می­داند. حل معضل بیکاری، اشتغال­زایی، کاهش نرخ تورم و کنترل نقدینگی، ارتقای شاخص­هایی مانند رشد اقتصادی، سرمایه­گذاری مستقیم خارجی، تولید ناخالص داخلی، افزایش درآمد سرانه و کاهش فساد مالی- سیاسی و اداری از نشانه­های تعالی حکمرانی، استفاده صحیح از منابع نفتی و حرکت به سوی اهداف چشم­انداز می­باشند. (ترکان و دیگران، 1390: 52)

برای دانلود گزارشی مناسب در این زمینه روی پیوند کلیک کنید.
دریافت فایل سایز: 492 کیلوبایت

[1] Good Governance

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۰۶
محمد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی