مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

International Contracts Management Studies
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

این رشته که با هدف تربیت متخصصانی در حوزه قراردادهای بین المللی نفت و گاز تشکیل شده است حالتی میان رشته ای دارد و مباحث آن در چند حوزه اقتصاد، مدیریت، حقوق و مسائل فنی است. ساختار دوره به گونه ای است که فارغ التحصیلان توانایی نسبی در هر یک از چند حوزه مذکور را کسب نموده و برای تهیه و مدیریت قراردادهای مناسب برای نفت و گاز کشور آماده می گردند. با توجه به نوپا بودن رشته، دانشگاه هایی معدودی دارای این رشته هستند و در حال حاضر، تنها دانشگاه امام صادق علیه السلام این دوره را برگزار می کند هر چند که احتمال برگزاری آن توسط دانشگاه های دیگر نیز وجود دارد.

با توجه به پیگیری­های مکرر داوطلبان برای پذیرش در دوره دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز و جستجوی منابع مرتبط با این رشته، به کلیاتی از این منابع اشاره می­ شود. البته این منابع قطعا ناکافی بوده ولی با توجه به تجربه شخصی و مطالعات جانبی، این منابع معرفی می گردند. بهترین پیشنهادی که می توانم داشته باشم این است که داوطلبان سوالات دوره 91 را مشاهده نموده و منابع مرتبط برای آزمون کتبی نیمه متمرکز را شناسایی کنند هر چند که در آزمون شفاهی (مصاحبه) نیز باید دقت و تلاش کافی را نمایند.

1.        حقوق نفت و گاز: برای کسب توانمندی در این درس به ویژه برای دانشجویانی که از رشته غیرحقوق می خواهند وارد دوره مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز شوند کتابهای زیر توصیه می شود.

1.1.      کتاب قواعد عمومی قراردادها دکتر صفایی (یا همین کتاب از دکتر کاتوزیان)

1.2.      کتاب مسئولیت مدنی دکتر باریکلو

1.3.      کتاب حقوق قراردادهای بین المللی نفت دکتر مسعود امانی (انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام)

1.4.      مقالات مرتبط (به ویژه مقالات دکتر ایرانپور- قابل دریافت از (WWW.SID.IR

1.5.      کتاب حقوق بین الملل (یا حقوق بین الملل انرژی) (نویسنده خاصی پیشنهاد نمی شود.

2.        اقتصاد نفت و گاز: در این عنوان، منبع خاصی وجود ندارد ولی در کل می توان به منابعی که تاکنون لااقل در سطح مصاحبه شناسایی شده اند اشاره کرد ولی در هر صورت این درس فعلا خیلی مبهم است و منبع خاصی وجود ندارد.

2.1.      مشتقات و مدیریت ریسک دکتر مسعود درخشان یا جان هال (ترجمه صالح آبادی و سیاح)

2.2.      اقتصاد انرژی پل استوینس (مقدمه این کتاب توسط علی طاهری فرد و همکاران در انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام با همین عنوان ترجمه شده است که قابل استفاده است) البته مقالات پل استوینس در کل برای مصاحبه مفیدند.

2.3.      اقتصاد نظری و کاربردی نفت – دکتر مجید احمدیان (انتشارات پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس)

2.4.      سایر اطلاعات را از مقالات مرتبط دریافت کنید.

3.        منابع دیگر مفید برای دوره:

3.1.      شماره 34 نشریه مجلس و پژوهش که دارای مقالات بسیار مفید است (این شماره را می توان از اینجا دریافت نمود)

3.2.      ترازنامه انرژی کشور (در طی چند سال اخیر)

3.3.      اطلاعات آماری مختلف درباره نفت.

دوباره تاکید می شود که این منابع قطعا ناکافی بوده و می بایست که افراد به شناسایی و مطالعه مقالات دقیق تر اقدام کنند. این منابع، حداقل از منابعی است که میتواند به افراد در این زمینه کمک نماید. متاسفانه در این زمینه منبع خوبی وجود ندارد و ان شاء الله در طی سال های آینده با راه اندازی و تربیت نیروهای مناسب، شاهد تالیفات بهتر و غنی تر در این زمینه خواهیم بود. اگر دوستان هم به منبع جدیدی دست یافتند حتما به بنده نیز اطلاع دهند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۳۰
محمد نوروزی

نظرات  (۱۴)

خانما هم میتونن تو این رشته وارد بشند و کتر کنن یا محدویدت کاری داره
پاسخ:
سلام
بله مشکلی ندارد
با سلام  لطفا بفرمایید از جهت بازار کار آیا باید استخدام شد یا میتوان بصورت خصوصی فعالیت کرد ؟
پاسخ:
سلام بله البته
هم در فعالیت های اجرایی و هم در کارهای پژوهشی.
سلام...
بنده دانشجوی ارشدحقوق نفت وگازهستم. میخواستم ازتون بپرسم واسه استخدام در شرکت های نفتی بیشتر کدوم رشته در اولویته؟آیا رشته ما متناسب با عنوانش متقاضی داره یا در عمل کم کاربرده؟متشکر میشم اگه راهنماییمون کنی
سلام . ببخشید فوق لیسانس مدیریت اموزشی دارم . ایا میتونم در رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز ثبت نام کنم /  ممنون 
۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۰:۱۵ جعفر قنبری

salam.merc az matalebe khubetun.khastam lotf konid va manabee ham dar rabet ba estedade tahsili va zabane takhasosi ham erae bedin.ba tashakor

 

09124882646

با سلام.من علی نیسی هستم فوق لیسانس مهندسی نفت با 4 سال سابقه کاری در شرکت نفت هستم.آیامکان ادامه در دکترقراردادهای نفت وگاز برای من هست؟دانشگاه ازاد این رشته راداره؟با تشکر

alineysi@gmail.com

پاسخ:
سلام
لطفا به دفترچه کنکور دکتری از سایت سازمان سنجش مراجعه فرمایید
۲۴ مهر ۹۲ ، ۲۳:۵۷ خالد سعیداوی

با سلام واحترام

من کارشناسی ارشد مهندسی عمران با گرایش مهندسی ومدیریت ساخت  را دارم و 16 سال سابقه پروژه های ملی را دارم که 10 سال از آن در بخش امور قراردادهای پتروشیمی می باشد . آیا رشته من جهت ادامه تحصیل در رشته مدیریت قراردادهای بین المللی مورد قبول است ؟

پاسخ:
سلام
به دفترچه کنکور دکتری در سایت سازمان سنجش مراجعه فرمایید
سلام
باتشکراز مطالبتان و به امید موفقیت شما.
عالی بود
بسیار عالی بود
موفق باشید

سلام

خسته نباشی

ضمن عرض تشکر

منابعی درخصوص زبان انکلیسی این رشته را می خواستم اکه امکان داره کمکم کنید.

من دانشجوی رشته خصوصی هستم تقاضای من این است که اگر امکان دارد بنده را در انتخاب موضوع پایان نامه در زمینه قراردادهای نفت وگاز یاری بفرمایید

با سلام

ابتدا سپاس بدلیل اینکه این همه وقت گذاشتید و واقعا زکات علم را دارید پرداخت میکنید

من دانشجوی مدیریت اجرائی دانشگاه آزاد هستم

قصد دارم وارد یک رشته ی فعال و کاربردی در زیمنه دکتری مدیریت شوم که آینده مناسبی داشته باشه

لذا تصمیم گرفتم اطلاعات مناسبی پیدا کنم

آیا امکان امتحان در این رشته وجود داره

شانس پذیرش چقدر هست واسه من

و اینکه کاربرد رشته کجاست ؟

۲۱ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۴۷ فاطمه جولانی

سلام

حالتون خوبه ؟ ببخشید من قبلا هم مزاحمتون شده بودم. یه سوال دارم از خدمتتون . میخواستم ببینم کلاس های ویژه ای  برای دوره دکترای این رشته وجود داره؟
متشکرم

۰۳ آذر ۹۱ ، ۰۹:۰۶ حمید رضا کریمی
با عرض سلام و احترام
ضمن سپاسگذاری از شما بابت مطالب خوب و جامعی که در این سایت ارائه کرده اید تقاضا دارم در صورت امکان بنده را راهنمایی کنید.
اینجانب فوق لیسانس مدیریت صنعتی (تحقیق در عملیات) دارم و دارای 12 سال سابقه کار بعنوان برنامه ریز و مسئول قراردادهای شرکتهای پیمانکاری در صنعت نفت و گاز دارم و هم اکنون نیز مسئول قراردادهای یک مشارکت ایرانی چینی در پالایشگاه امام خمینی شازند هستم.
اطلاعات حقوقی متوسطی در رابطه با قراردادها دارم و تقریبا از نظر زبان انگلیسی مسلطم.تمایل دارم در این رشته ادامه تحصیل بدهم.
با تجدید احترام- حمید رضا کریمی 09122835708

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی