مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

International Contracts Management Studies
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

تفاوت نفت با سایر کالاها

يكشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۱، ۰۹:۰۳ ق.ظ

برخی از کتاب­های اقتصاد نفت، در تحلیل­ها و مدل­های اقتصادی خویش که برای تعیین قیمت نفت، حجم مناسب استخراج و ... استفاده می­کنند، نفت را مانند کالاهای دیگر محسوب می­کنند به عبارت دیگر، نحوه مواجهه آنان با کالایی مثل «نفت» که سیاسی­ترین کالای دنیا محسوب می­شود، مانند سایر اقلام مصرفی یا فلزات است، در حالی که عوامل بسیاری سبب می­شود که کالای نفتی با سایر کالاها، تفاوت اساسی داشته باشد. در این بخش، به بیان تفاوت­های نفت با سایر کالاها به صورت خلاصه پرداخته می­شود. منبع اصلی تهیه این مطلب از کتاب [درخشان، مسعود (1383)، مشتقات و مدیریت ریسک، سازمان مطالعات بین­المللی انرژی، تهران، صص 30-32] بوده است.

تفاوت اول: تقاضای نفت در کوتاه­مدت نسبت به قیمت حساسیت چندانی ندارد. امکان جایگزینی نفت با سایر حامل­های انرژی در میان­مدت و طولانی­مدت مستلزم سرمایه­گذاری­های سنگین است.

تفاوت دوم: حساسیت عرضه نفت نسبت به قیمت در کوتاه­مدت و میان­مدت بسیار کم است. هزینه­های عملیاتی استفاده از ظرفیت­های موجود برای تولید به مراتب کمتر از هزینه­های سرمایه­ای برای ایجاد ظرفیت­های جدید است. تا زمانی که قیمت در حد رضایت­بخشی بیش از هزینه عملیاتی تولید باشد، استمرار تولید سودآور است، بدیهی است استمرار تولید با قیمت­هایی که نتواند هزینه­های سرمایه­گذاری اولیه و توسعه ظرفیت تولید را بپوشاند، تولیدکننده را در آستانه ورشکستگی قرار می­دهد.

تفاوت سوم: در طولانی­مدت، عرضه و تقاضا نسبت به قیمت حساسیت بیشتری دارد. با وجود این، سابقه طولانی تغییرپذیری شدید قیمت نفت موجب می­شود که انتظارات مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان از تحولات آینده قیمت، در راستای استمرار قیمت­های بالا شکل نگیرد. بنابراین، هنگام افزایش قیمت نفت خام، تصمیمات بهینه مصرف­کنندگان برای جایگزینی سوخت، و تولیدکنندگان برای توسعه ظرفیت­های تولید، معمولا به تعویق می­افتد زیرا احتمال دارد که قیمت­ها مجددا کاهش یابد.

تفاوت چهارم: بازار جهانی نفت خام، متشکل از انواع مختلف نفت خام است که قمیت­های نسبی هر یک از آن­ها در خلال زمان مرتبا تغییر می­کند و البته عوامل گوناگونی نظیر ملاحظات محیط­ زیستی، نوع پالایشگاه و ... نیز در این امر تاثیر مستقیم دارد.

تفاوت پنجم: الگوهای تولید، در پالایشگاه­ها به نحوی است که فرآورده­های مختلف «همراه با هم» تولید می­شود. از نظر فنی، امکان تغییر الگوی پالایشی، یعنی نسبت تولید فرآورده­های حاصل از یک بشکه نفت خام، وجود دارد ولی نمی­توان این ترکیب را چنان تغییر داد که تعادل بین عرضه و تقاضای فرآورده­ها تضمین شود.

تفاوت ششم: نفت کالایی استراتژیک است. حدود 64 درصد ذخایر نفت خام جهان و بیش از 50 درصد صادرات جهانی نفت خام در منطقه خلیج فارس است در حالی که این منطقه از نظر سیاسی، با ثبات نیست و همین امر اهمیت و حساسیت این کالا را بالا می­برد.

در کل می­توان گفت، هیچگاه تئوری­های کالاهای معمولی را نمی­توان با کالای خاصی مثل «نفت»، مقایسه کرد هر چند که اساسا قیمت نفت را می­توان تابعی از برخی عوامل دانست ولی تمامی عوامل مربوط به قیمت نفت نیز عوامل ساختاری یا قانونی نیستند، بلکه برخی از آن­ها جنبه رفتاری دارند و همین امر بر حساسیت هر چه بیشتر این کالا می­افزاید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۰۹
محمد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی