مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

International Contracts Management Studies
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

سرمایه گذاری خارجی در نفت و گاز ایران و قوانین آن

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۱، ۰۴:۲۱ ب.ظ

مقدمه:

این مطلب، درباره آیین­نامه، قوانین و شرایط سرمایه­گذاری خارجی در ایران می­باشد .بدین منظور فرم­های گوناگون مربوط به درخواست سرمایه­گذاری خارجی، بخشی از محور مورد بحث در این سرفصل است که بررسی این فرم­ها، در وهله اول موضوع این نوشتار نیست و بلکه تمرکز بیشتر این نوشتار کوتاه بر روی قوانین و آیین­نامه­های اجرابب مربوط به تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی(مصوب سال 1381)  و موافقنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مدیریت طرح در صنعت نفت می­باشد.

سرمایه­ گذاری خارجی در ایران:

پیش از ادامه بحث، بهتر است نگاهی کوتاه به سرمایه­گذاری خارجی در صنابع ایران داشته باشیم که اتفاقا همواره محل بحث، بررسی و نزاع بوده است. با توجه به ویژگی­ها خاص حکومت اسلامی و مسائلی نظیر قاعده نفی سبیل، انفال بودن معادن و ... بحث سرمایه­گذاری خارجی در ایران در یک خط قرمز قرار داشته است به گونه­ای که در قانون اساسی نیز، جلوگیری از حاکمیت و مالکیت خارجیان بر منابع داخلی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است لذا سازوکار بهره­گیری از سرمایه­گذاری­های خارجیان در داخل کشور، نیازمند توجه دقیق­تر و جدی­تری است که مبادا موجب تسلط آنان بر منابع داخلی گردد. از سوی دیگر تجربه­ تاریخی ایرانیان در گذشته و پس از جنگ جهانی دوم نسبت به حاکمیت کشورهای استعمارگر بر منابع داخلی موجب احتیاط بیشتری در این زمینه شده است.

اولین قانون مربوط به تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی در ایران مصوب سال 1334 است و قانون بعدی در سال 1381 آماده شده است. در نگاهی به دو قانون می­توان جامعیت قانون دوم را مشاهده کرد به گونه­ای که انواع روش­های سرمایه­گذاری، انواع روش­های تامین مالی و ... در قانون جدید بیشتر مورد توجه و تشریح قرار گرفته است که البته با توجه به گسترش نظام­های مالی جدید و تجربه­های جدید، چنین چیزی دور از ذهن نبوده است.

موافقنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مدیریت طرح در صنعت نفت:

این موافقت­نامه که در سال 1383 آماده شده است و توسط آقای زنگنه وزیر وقت نفت به معاونین و مدیریان عامل وزارت و شرکت نفت ابلاغ شده است دارای دو بخش است که در بخش اول به مقوله موافقتنامه می­پردازد و پیش­نویس یک موافقت­نامه را ارائه می­دهد و در بخش دوم در قالب 40 ماده، به ارائه شرایط عمومی مربوط به این قراردادهای خدمات مدیریت طرح اشاره دارد.

همواره توجه به نظام مالی، حل و فصل اختلافات، مباحث بیمه و سایر حقوق و عوارض قانونی، خسارات تاخیر، خاتمه قرارداد و فسخ آن از جمله مهم­ترین محل­های منازعه در قراردادها و موافقت­نامه­ها می­باشد که در این موارد، این موافقت­نامه در مواد جداگانه­ای به بحث پرداخته است. و قوانین جمهوری اسلامی را قانون حاکم بر این موافقت­نامه­ها دانسته است.

قوانین مربوط به تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی:

همانگونه که بیان گردید، این قانون در سال 1381 تصویب شده است که به قانون تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی، آیین­نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی و همچنین مرکز خدمات سرمایه­گذاری خارجی پرداخته است. در این قانون بیان گردیده است که قانون پیشین مصوب 1334 لغو گردیده و این قانون در 25 ماده و 11 تبصره در 19 اسفند 1380 به تصویب مجلس و در 4 خرداد 1381 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

در شرایط عمومی پذیرش سرمایه خارجی آمده است که سهم ارزش کالا و خدمات تولیدی حاصل از سرمایه­گذاری خارجی موضوع این قانون نسبت به ارزش کالا و خدمات عرضه­شده در بازار داخلی در زمان صدور مجوز، در هر بخش اقتصادی از 25 درصد و در هر رشته از 35 درصد بیشتر نخواهد بود. تعیین رشته­ها و میزان سرمایه­گذاری در هر یک از آن­ها طبق آیین­نامه­ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران می­رسد، سرمایه­گذاری خارجی جهت تولید کالا و خدمات برای صدور به خارج از کشور- به جز نفت خام – از این نسبت­ها معاف خواهد بود. همانگونه که دیده می­شود در این ماده، نفت خام را از شرایط سایر محصولات و خدمات استثنا کرده است. البته مقوله تملک اراضی توسط اتباع خارجی در هر صورت ممنوع شمرده شده است.

در ماده 9 آمده است که سرمایه گذاری خارجی مورد سلب مالکیت و ملی شدن قرار نخواهد گرفت مگر برای منافع عمومی به موجب فرآیند قانونی، به روش غیر تبعیض آمیز و در مقابل پرداخت مناسب غرامت به ماخذ ارزش واقعی آن سرمایه­گذاری بلافاصله قبل از سلب مالکیت. این ماده نشان از حفظ سهم حکومت و حق حاکمیت او برمنافع عمومی و همچنین حفظ منابع عمومی را دارد که تصریح جدی بر این امر انجام گرفته است.

درباره صور ورود سرمایه خارجی به کشور و شیوه­های تامین ارز برای انتقالات نیز در موارد گوناگونی بحث و بررسی انجام گرفته است.

در ماده 19 آمده است که حل و فصل اختلافات بین دولت و سرمایه­گذاران خارجی در خصوص سرمایه­گذاری­های موضوع این قانون چنانچه از طریق مذاکره حل و فصل نگردد در دادگاه­های داخلی مورد رسیدگی قرار می­گیرد مگر آنکه در قانون موافقتنامه دوجانبه سرمایه­گذاری با دولت متبوع سرمایه­گذار خارجی در مورد شیوه دیگری از حل و فصل اختلافات توافق شده باشد.

آیین­نامه اجرایی مربوط به تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی:

در آیین نامه اجرایی مربوط به تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی نیز به مواردی اشاره گردیده است که البته در چارچوب همان قوانین اصلی قرار دارند. که البته به صورت ریزتر و با جنبه اجرایی به شیوه مواجهه و برنامه­ریزی در این حوزه­ها پرداخته شده است.

روش­های سرمایه­گذاری خارجی، ویژگی­ها و تسهیلات قابل ارائه در چارچوب قانون تشویق و حمایت سرمایه­گذاری خارجی در پیوست مربوط به این قانون ارائه شده است که به مواردی نظیر سرمایه­گذاری مستقیم خارجی (FDI) ، ترتیبات قراردادی، روش­های ساخت، بهره­بردای و واگذاری(BOT)، بیع متقابل و مشارکت مدنی اشاره دارد.

هر یک از این موارد به این صورت تعریف می­شوند:

-         سرمایه­گذاری مستقیم خارجی (FDI): منظور از سرمایه­گذاری مستقیم خارجی عبارت است از مشارکت حقوقی سرمایه­گذار خارجی در یک شرکت ایرانی موجود یا جدید.

-         ترتیبات قراردادی: ترتیبات قراردادی به مجموعه روش­هایی اطلاق می­گردد که طی آن استفاده از سرمایه خارجی صرفا تابع توافقات قراردادی فیمابین طرفین قرارداد می­باشد.

-         روش­های ساخت، بهره­بردای و واگذاری(BOT): در روش ساخت، بهره­برداری و واگذاری، سرمایه­گذار خارجی طبق توافقات قراردادی با طرف ایرانی منابع مالی نقدی و غیرنقدی برای اجرای طرح مورد سرمایه­گذاری را با مسئولیت خود و از طریق تشکیل شرکت ایرانی و با تاسیس شعبه خود در ایران به عنوان شرکت پروژه، تدارک نموده و برحسب مورد مبادرت به ساخت و یا بهره برداری از طرح می نماید روش­های (BOT) بسیار متنوع و هریک از ویژگی­های خاصی برخوردارند.

-         بیع متقابل: در بیع متقابل سرمایه گذار خارجی منابع مالی نقدی و غیرنقدی را برای ایجاد، توسعه و یا نوسازی بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر و یا سایر کالاها تسویه می­شود.

-         مشارکت مدنی: مشارکت مدنی شامل کلیه اشکال دیگر کسب و کار است که در آن، سرمایه­گذار خارجی بدون تشکیل شرکت، در منافع حاصل از سرمایه­گذاری ذی­نفع می­شود. در هر حال سوابق مالی مربوط به مشارکت در دفاتر یکی از طرفین مشارکت در ایران ثبت و ضبط می­شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۲۰
محمد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی