مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

International Contracts Management Studies
مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

آشنایی با هفت خواهران نفتی

يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۱، ۰۲:۵۵ ب.ظ

همانگونه که پیش از این نیاز بیان شده بود، بازیگران عرصه نفت را به برخی از کشورها و برخی از نهادهای مهم نفتی تقسیم می کنند که در نوشته­های پیشین به برخی از این کشورها اشاره شد، در ادامه با برخی از نهادها و سازمان های مهم، آشنا می­شویم.

 شرکت­های چندملیتی نفتی (میرترابی، 1387: 224- 230)

شرکت­های چندملیتی نفتی که از آنها تحت عنوان غول­های نفتی(Oil Majors) نیز یافت می­شود، از بازیگران قدیمی عرصه نفت جهان محسوب می­شوند. زمینه پیدایش شرکت­های چندملیتی نفتی در امریکا و به فاصله چندسال پس از پایه­گذاری صنعت نفت در این کشور پدید آمد.

در واقع ظهور این­گونه شرکت­ها، با نام شخصیتی عجیب و استثنایی یعنی جان دی راکفلر(John D.Rakefler) عجین شده است. وی در سال 1862 در سن 23 سالگی وارد صنعت نفت شد و ابتدا در بخش پالایش و سپس بخش حمل و نقل امریکا را تحت کنترل خود درآورد و در چنین شرایطی در سال 1870 شرکت استاندارد اویل نیوجرسی (Standard Oil of New Jercy) را پایه­گذاری کرد و اولین شرکت غول­آسای نفتی جهان متولد شد.

هفت خواهران نفتی:

7 شرکت بزرگ در اوایل قرن 20 میلادی تحولات صنعت جهانی نفت را رقم زدند و به هفت خواهران نفتی مشهور شدند (این نامگذاری به این دلیل بود که آنان در پی آن بودند که با ایجاد اتحادی مشترک و دوستانه، منافع یکدیگر را تهدید نکنند و به افزایش منافع یکدیگر اقدام کنند).

 این شرکت­ها عبارتند از:

1-      شرکت استاندارد اویل نیوجرسی: که بعدا به شرکت اکسون (Exon) تغییر نام یافت و پس از ادغام با شرکت موبیل (Mobile) به نام اکسون موبیل تغییر کرد و امروزه بزرگترین شرکت نفتی جهان است.

2-      رویال داچ شل(Royal Dutch Shell): شرکتی انگلیسی و هلندی است و هنوز هم به فعالیت خود با نام شرکت شل ادامه می­دهد.

3-      شرکت نفت ایران و انگلیس(Anglo-Persian Oil Company): این شرکت بر پایه قرارداد دارسی از ابتدا با تسلط بر ذخایر نفتی ایران پدید آمد و پس از ملی­شدن نفت در ایران به شرکت بریتیش پترولیوم(British Petrolum) تغییر نام یافت. این شرکت سپس با شرکت آمریکایی آموکو(Amoco) ادغام شد و تحت عنوان جدید «بی­پی آموکو» به فعالیت پرداخت اما مدتی بعد نام «بی­پی» را برای خود برگزید.

4-      شرکت استاندارد اویل نیویورک(Standard Oil of Newyork): این شرکت بعدها به شرکت موبیل تغییر نام داد و با شرکت اکسون ادغام شد.

5-      شرکت تگزاکو(Texaco): این شرکت، پس از مدتی با شرکت شورون(Chevron) ادغام شد تا شرکت شورون تگزاکو امروزی پدید آید.

6-      شرکت استاندارد کالیفورنیا (Standard Oil of California): به صورت اختصاری سوکال(SOCAL) خوانده می­شود. این شرکت بعدا به شرکت شورون تغییر نام داد و همانگونه که ذکر شد در مرحله بعد با شرکت تگزاکو ادغام گردید.

7-      گلف اویل(Gulf Oil): این شرکت آمریکایی، پس از مدتی فعالیت عملا به دو بخش تقسیم شد. بخش بزرگ آن به شرکت شورون پیوست و بخش کوچکترش، هم­اکنون تحت همین عنوان در شمال شرق آمریکا فعالیت می­کند.

بدین­ترتیب می­توان گفت هفت خواهران نفتی دوره پرفراز و نشیبی از ادغام و تجزیه­شدن را پشت سر گذارده­اند. امروزه 4 شرکت عمده نفتی میراث هفت خواهران نفتی هستند که عبارتند از اکسون موبیل، شورون تگزاکو، شل و بی­پی.

با توجه به انحصاری که توسط شرکت­های چندملیتی به وجود آمده بود اعتراضاتی از سوی دولت­ها و یا شرکت­های مستقل نفتی انجام گرفت ولی شرکت­های چندملیتی موفق شده بودند. انحصار و کنترل تولید نفت در جهان، تصاحب پالایشگاه­ها، مالکیت کشتی­ها و لوله­های انتقال نفت را در اختیار بگیرند. به طوری که در سال 1974، 86 درصد نفت جهان را تولید و 80 درصد آن را پالایش می­کردند. 75 درصد بازار جهانی نفت در کنترل آن­ها بود و 60 درصد نفت کشورهای جهان را در تملک خود داشتند.

از دهه 60 میلادی، تحرکات و فعالیت­هایی از سوی برخی از دولت­ها و شرکت­ها انجام گرفت که در نهایت موجب از بین رفتن این انحصار شد.

در یک سو، کشورهای واردکننده نفت نظیر ژاپن، فرانسه و ایتالیا به این نتیجه رسیدند که واردات نفتی آنها، بیش از حد به این شرکت­های بین­المللی متکی شده است، لذا در نظام­های حقوقی خویش تغییراتی ایجاد نمودند و این وابستگی را کنترل کردند همچنین با تاسیس شرکت­های ملی نفت در جهت کاهش این وابستگی اقداماتی انجام دادند. از سوی دیگر کشورهای صاحب نفت نیز خواهان درصد و سهم بیشتری از درآمدهای نفتی بودند، لذا در پی کنترل نفت کشورهای خود و مداخله بیشتر در روند اکتشاف تا فروش آن در بازارهای جهانی برآمدند که یکی از نتایج این اعتراضات، تاسیس اوپک بود.

ناگفته نماند با توجه به تغییرات اقتصادی- اجتماعی دهه 80 میلادی مبنی بر سیاست­های نئولیبرالی و حرکت به سوی خصوصی­سازی در برخی کشورها که به واسطه مطرح­شدن مقوله جهانی­شدن اقتصاد بود سهم شرکت­های بین­المللی باز هم رو به تزاید گذاشت و هم­اکنون با تمامی اقداماتی که علیه این مقوله صورت گرفت، این شرکت­ها جایگاهی عظیم در صنایع بالادستی نفت دارند.

منابع و ماخذ:

میرترابی سعید(1387)، مسائل نفت ایران، تهران، نشر قومس.

نوروزی محمد (1391)، گفتارهای عمومی درباره مسائل نفت ایران، تهران: انتشارات انجمن علمی دانشجویان رشته معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه­السلام.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۵/۰۸
محمد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی